Iedereen heeft echte verhalen. Over waar je vandaan komt, waarom je doet wat je doet, wat je dromen zijn of hoe jij de toekomst ziet. Het werk dat je nu doet heeft op een of andere manier waarschijnlijk wel iets te maken met jouw verhaal. Misschien kozen jij en je werkgever/opdrachtgever voor elkaar door dat jullie verhalen ergens bij elkaar passen. Je kunt die verhalen voor jezelf houden, of ze delen met de wereld. Dat kan spannend zijn. Ik geloof erin dat het je kan helpen de medewerkers én klanten te vinden die bij je organisatie passen.
Echte verhalen van mensen in de zorg
Voor mijn (schrijf)werk over de wereld van zorg en welzijn bezoek ik regelmatig bijeenkomsten. In gesprek met mensen die in deze sector werken (of zijn beland) vind ik het mooi te luisteren naar hun echte, vaak zeer persoonlijke verhalen. Meer dan eens zijn zij ervaringsdeskundigen. Want ze waren (ernstig) ziek of werden door iemand in hun nabije omgeving geconfronteerd met ziekte. Of een (lichamelijke) handicap zorgde ervoor dat ze in een andere branche tegen een (onzichtbare) muur op liepen. Ook hoor ik vaak verhalen over een burn-out, die mensen doet beseffen dat het leven uit meer bestaat dan werken en presteren.
Krachtig door kwetsbaar te durven zijn
Ik opperde eens aan een bestuurder van een organisatie, waar ik veel echte verhalen hoorde, of hij deze wilde bundelen en online zou willen publiceren. Hij zag het niet zitten. Zijn zorg was dit, voor de buitenwereld, gezien zou kunnen worden als het (zelfs wanneer de medewerkers hieraan zouden willen meewerken) etaleren van ellende ten gunste van het gewenst imago. In mijn ogen een onterechte zorg, want ik zie deze verhalen niet als het uitvergroten van pijn maar als kracht tonen door kwetsbaar te durven zijn. (Brené Brown is voor mij een inspirerend voorbeeld).
De bioloog en de politicoloog
Ook zonder pijn of kwetsbaarheid vind ik echte verhalen waardevol. Een voorbeeld: een organisatie die werkt aan technologische transformaties, de samenstelling van het team is uiterst heterogeen. Niet alleen qua nationaliteit, ook als het gaat om opleiding. Zo is een van developers opgeleid tot bioloog, terwijl het marketingteam wordt aangestuurd door iemand die politicologie studeerde. Met hun echte verhaal dragen zij bij aan de authenticiteit van de organisatie. Niet door hun kennis over IT of marketing, maar doordat zij zich herkenden in de cultuur en de visie van de organisatie. Zij kozen bewust voor deze werkgever. Andersom zag de directie dat diversiteit in achtergrond het team juist krachtig kon maken.
De persoonlijkheid van jouw organisatie
Bewust kiezen om de verhalen achter jouw team of organisatie te gaan delen heeft veel meerwaarde. Modern Werkenden en medewerkers kiezen anno 2020 voor een baan die bij hen past. Zij willen bij en voor een organisatie werken waarin zij zichzelf, hun eigen verhaal en hun levensstijl herkennen. Door die verhalen uit te dragen laat je ook de persoonlijkheid van je organisatie zien. Het helpt je bij het vinden van de juiste medewerkers en de klanten die je verdient.
Wat is jouw echte verhaal?
Voor je (volgende) ‘werken bij’ pagina of een update van ‘ons team’ op je website of in andere externe communicatie zou je hier eens bij stil kunnen staan. Begin bij jezelf. Met het delen van jouw persoonlijke echte verhaal met je collega’s of medewerkers. Vraag hen naar hun verhalen en luister echt naar wat ze te vertellen hebben. En als je aandurft, deel dan jullie echte verhalen met de buitenwereld. Naar verhalen luisteren vinden niet alleen kinderen geweldig, ik ken ook veel volwassenen die hiervan genieten. Echte verhalen doen ertoe, en grote kans dat je met jouw verhalen de juiste mensen raakt en inspireert.