Influencer, is hét droomberoep van de jeugd van tegenwoordig. Maar je komt er niet zomaar tussen, het is hard werken en als het je lukt heb je geen eigen leven meer, waarschuwen experts. Maar als je, zoals ik, af en toe zaken aan de kaak wilt stellen, en je bent, zoals ik, geen influencer, dan is het moeilijk veel mensen te bereiken. Het lijkt wel of het niemand interesseert. En dat is ook zo, laat ik daar maar mee beginnen.
Chantal Janzen
Twee weken terug riep Chantal Janzen vrouwen op toch vooral mee te doen met bevolkingsonderzoek en een uitstrijkje moeten laten maken. Na het vinden van onrustige cellen deelde zij op haar Instagram hoe belangrijk het is jezelf ‘down under’ te laten controleren. Ik ben het helemaal eens met Chantal. Ook ik moedigde menig vriendin in het verleden aan deze vervelende, maar belangrijke check te laten doen. Toch luisterden zij niet altijd (direct) naar mijn advies. Als Chantal echter zo’n oproep doet, heeft zij invloed, want zij is dus een influencer. Op het moment van schrijven van dit blog heeft haar over dit onderwerp Instagrampost 43.112 likes. Wow, zoveel voorvertoningen heb ik nog nooit gehaald met mijn blogs op LinkedIn!
Enzo Knol
Natuurlijk zijn er ook influencers die domme dingen doen. Die domme dingen krijgen dan weer navolging en die moet zo iemand dan weer corrigeren. Enzo Knol deed een stunt met vuurwerk in een parkeergarage en deelde daarover een vlog. Maar toen er brand in een appartementengebouw uitbrak doordat een stel onverlaten met vuurwerk klooiden, en daarbij een kind en man het leven lieten, was het mis. Enzo ging door het stof en verwijderde snel zijn vlog en riep dat hij het niet had moeten doen. Deze brand was natuurlijk niet zijn schuld, maar als influencer krijg je navolging. En heeft iedereen een mening over je. Als ik iets deel, waar anderen een iets andere mening over hebben, dan krijg ik hooguit wat comments op LinkedIn, maar het nieuws haal ik niet en ik hoef mijn blogs ook nooit te verwijderen.
Iedereen waant zich een influencer op Twitter
In Nederland hebben we gelukkig vrijheid van meningsuiting. En we uiten die mening op verschillende manieren. Op Twitter vind je bijvoorbeeld mensen die uitgebreid en ongenuanceerd met stevige termen strooien als ze het ergens hartgrondig wel of niet mee eens zijn. Of hun ongezouten mening willen delen over mensen op tv of in de media. Overigens bij voorkeur volledig onherkenbaar door een LEGO-poppetje (kansloos) als profielfoto, of een gebruikersnaam die gaat over diens levensstijl, favoriete snack of politieke voorkeur. Zolang het maar niet te herleiden is naar een concreet persoon. Jammer, want zoals hierboven geschetst interesseert jouw mening toch niemand als je geen influencer bent.
Ook ik laat me beïnvloeden
Ook ik laat me beïnvloeden door influencers. Bah, ik vind het niet leuk om toe te geven, maar ik tis wel de waarheid. Vorig jaar woonde ik een presentatie bij van Save the Children. Ik hoorde over kinderen in India waarvoor deze organisatie zich inzet. ze krijgen letterlijk een identiteit, om zo in aanmerking komen voor onder meer scholing. De Postcodeloterij (ja, ik droom nog steeds van een bezoek van Gaston, maar Martijn met wie de organisatie een reportage maakte, is ook heel welkom), maakte hulp aan deze stichting mogelijk.
Na afloop vroeg ik aan de spreekster hoe dat nou was: op reis met Martijn. En toen ze vertelde hoe lief hij was voor de kinderen daar, was ik geroerd. Want ja, als Martijn Krabbé, in mijn ogen een man die het vaderschap ‘au serieux’ neemt, het een goede zaak vindt, dan zal het wel echt zo zijn.
Alleen jij maakt je druk hoe je op een groepsfoto staat
Maar de meeste mensen in ons land zijn geen influencers. Je hebt natuurlijk in elke denkbare sector zogenaamde thought leaders. Verder dan dat reikt onze invloed meestal niet. Oké, als we een review op een website achterlaten over geleverde producten of diensten, dan maken we op kleine schaal natuurlijk best verschil. Voor anderen die op zoek zijn naar vergelijkbare zaken dan ten minste. Maar over het algemeen interesseert het niemand (sorry als ik nu je week verpest) wat jij doet. Als je naar een groepsfoto kijkt waar je zelf op staat, denk je vast: sta ik er wel goed op?! Wat zullen de anderen van mij denken? Nou niks! Want iedereen kijkt naar zichzelf op een groepsfoto! Dus het valt werkelijk niemand op of jouw haar wel goed zit en je jasje recht.
Staat er echter iemand op die door kan gaan als influencer, dan krijgt ineens het uiterlijk van vooral die persoon, maar ook van alle anderen daaromheen, ineens meer gewicht.
Ik ben (helaas) geen influencer
Vanmiddag kan ik naar de supermarkt gaan en niemand kijkt wat ik allemaal in mijn karretje gooi. Als ik een huis koop of juist een keer mijn dag niet heb, dan maakt niemand daar landelijk ophef over. Goed om te beseffen als ik me weer eens een dagje onzeker voel. Als onderzoeksjournalist wil ik graag een gids zijn in de wereld van zorg en ict. Daar werk ik wél aan mijn influencerschap, maar zoiets kost tijd, geduld en veel toewijding.
Voor wat betreft mijn persoonlijke echte verhalen: 43.112 likes is een getal dat heel ver van me af staat. Sterker nog, van mijn goede vrienden leest slechts een enkeling mijn blogs. De rest heeft géén idee (omdat ze niet op LinkedIn actief zijn, of gewoon lekker met zichzelf bezig zijn). Ik gebruik sinds juli vorig jaar geen Facebook en Instagram meer, dat helpt vast ook niet mee. Schrijven is wat ik het liefste doe. Gelukkig heb ik hier mijn beroep van kunnen maken. Een influencer ben ik (nog) niet en soms is dat toch best een beetje jammer.